Poté co 29er kola způsobila revoluci mezi závodníky a vyvolala tisíce internetových diskusí mezi ostatními uživateli kol se objevil Nino s 27.5 palcovými koly. Už je tedy vozí letos celý svěťák, ale pokud si udělá zářez na Olympiádě, hodně si přilepší jako propagátor tohoto rozměru. Výrobce Scott, za který jezdí, to jistě hned marketingově využije. A proč by né. Proč nevyužít úspěchu a neříct, že to bylo jen díky kolu velikosti 27.5. A na netu budou další tisícovky diskusí, které jsou spíše zkreslené a teoretické. Jsem jen zvědavý, jak rychle se budou ze všech serverů, které má Scott pod kontrolou, smazávat hlášky ze začátku tohoto roku vysvětlující proč má Nino kola velikosti 27.5. A jak že to tedy zdůvodnili? 29er při závodním použití jasně jedou lépe, říkali. Ale při výšce Nina 173cm se jim zdála vhodnější velikost kol 27.5. Takhle se to psalo. Pravda je, že i jiní závodníci tohoto vzrůstu vozí 29er. No, já osobně jsem zvědavý zda případný úspěch Nina vyvolá nějakou zajímavou a lehce "ukecanou" marketingovou akci a kolik lidí to zblbne. A možná, že i využili jen letošní formy Nina a on prostě "musí" tento materiál jezdit ... A protože je to materiál, který moc jiných firem v nabídce nemá, je to jasná "prodejní" výhoda. Ale to už je vyloženě konspirační teorie. Faktem je, že pro ženský je to asi dobrá velikost kol a první sériové DH kolo v jiném rozměru než 26 bude spíše 27.5 než 29er. Pokud ovšem Nino vyhraje, tak to určitě bude úplně něčím jiným, než rozměrem 650b. Větší roli než jen velikost kol spíše sehraje sladěnost a vyváženost použitého materiálu jako celku, zásadně rozhodujícím však bude Ninova aktuální forma. No už se na ten závod těším.
Níže uvedené je zkopírované ze stránek http://www.scottsport.cz Jen se nenechat zmást tím odstavcem o hmotnosti kol. U závodního materiálu jsou všechna ta čísla dost velký nesmysl. A všimněte si, že jediný argument proč menší kolo než 29er je problém s roztočením velkého kola pro malé lidi, kteří prý mají méně síly (???). Hm, no nevím. Nicméně už teď mají marketing hezky připravený, aby prodávali jak 29er, tak 650b. Tak si ten marketing užijme ... :-).
Nabízíme vám některé užitečné údaje pro rozhodování, která kola jsou pro vás ta pravá.
Můžete si vybrat ze tří velikostí kol – jenže jak najít nejlepší velikost? Je dobré zaměřit se právě
na velikost než na průměr. Jakmile si vyberete kolo, podívejte se na geometrii a přesvědčte se,
že geometrie a zdvih vyhovují vašemu jízdnímu stylu. Větší může znamenat lepší, ale pokuze
pokud zdvih dosáhne určitých mezí.
Na zlepšené překonávání překážek jsme u kol 29‘‘ opravdu pyšní. Velká kola jsou perfektní
pro zdolání nepříjemných kořenů a skalnatých útvarů a zásadně usnadňují jízdu v těchto
podmínkách. Zlepšená trakce s větším průměrem je klíčová, protože povrch pneumatiky pokryje
větší plochu. Co se týče kladů a záporů modelů s velkými koly, menší jezdci se nacházejí ve složité
situaci. Rádi by využili výhod 29” kol, ale nemají dostatečný silový potenciál pro roztočení kol s
velkým průměrem.
Výzkum SCOTT: Porovnání tří velikostí kol
1. Zrychlení
Průměr a valivá hmota přímo ovlivňují zrychlení kola. Kolo 29” má největší průměr a největší
valivou hmotu, tím pádem potřebuje na zrychlení nejvíce energie a času. Kolo s průměrem
26” zrychluje nejrychleji.
Průměr a valivá hmota přímo ovlivňují zrychlení kola. Kolo 29” má největší průměr a největší
valivou hmotu, tím pádem potřebuje na zrychlení nejvíce energie a času. Kolo s průměrem
26” zrychluje nejrychleji.
2. Úhel náběhu
Větší velikost kol snižuje úhel náběhu. To znamená, že s většími koly se překážky zdají menší.
Větší velikost kol snižuje úhel náběhu. To znamená, že s většími koly se překážky zdají menší.
3. Hmotnost
Celková hmotnost kola 27.5” je jen o 5% (+ 140g ) vyšší než u kola s průměrem 26” v porovnání
s 11% (+ 430g) vyšší hmotností pro kolo s průměrem 29”. Výpočet byl proveden na stejném typu
předního a zadního kola, pneumatik a duší. Základní váha pro kolo s průměrem 26’’ je 2450g.
Celková hmotnost kola 27.5” je jen o 5% (+ 140g ) vyšší než u kola s průměrem 26” v porovnání
s 11% (+ 430g) vyšší hmotností pro kolo s průměrem 29”. Výpočet byl proveden na stejném typu
předního a zadního kola, pneumatik a duší. Základní váha pro kolo s průměrem 26’’ je 2450g.
4. Lepší překonávání překážek
Větší kola překonávají snadněji překážky díky většímu průměru a nedochází tak ke ztrátě rychlosti
v náročném terénu.
Větší kola překonávají snadněji překážky díky většímu průměru a nedochází tak ke ztrátě rychlosti
v náročném terénu.
5. Větší trakce
Čím větší kolo, tím větší styčná plocha. Větší styčná plocha znamená lepší kontrolu.
Čím větší kolo, tím větší styčná plocha. Větší styčná plocha znamená lepší kontrolu.
6. Hybnost
Větší kola mají větší hybnost. Nedochází ke ztrátě rychlosti v náročném terénu.
Větší kola mají větší hybnost. Nedochází ke ztrátě rychlosti v náročném terénu.
7. Zdvihy
V současné době je pro modely 26” a 27.5” k dispozici větší nabídka tlumičů a vidlic s různými
délkami zdvihu. U kol s průměrem 29‘‘ musíme počítat s omezenými možnostmi použít tlumič a
vidlici s maximální délkou 130 mm tak, aby byly zachovány optimální jízdní vlastnosti.
V současné době je pro modely 26” a 27.5” k dispozici větší nabídka tlumičů a vidlic s různými
délkami zdvihu. U kol s průměrem 29‘‘ musíme počítat s omezenými možnostmi použít tlumič a
vidlici s maximální délkou 130 mm tak, aby byly zachovány optimální jízdní vlastnosti.
Žádné komentáře:
Okomentovat